Löytyisikö jostain listaa Tampereen vanhoista ruotsinkielisistä paikan- ja kadunnimistä?

Kysytty

Löytyisikö jostain listaa Tampereen vanhoista ruotsinkielisistä paikan- ja kadunnimistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tampereen kaupunginkirjaston kokoelmiin kuuluvasta aineistosta ei löytynyt varsinaista listaa Tampereen vanhoista ruotsinkielisistä paikan- ja kadunnimistä. Suomenkielisistä paikannimistähän on hyvä ja kattava esitys Maija Louhivaaran teoksessa Tampereen kadunnimet.(Tampere : [Tampereen kaupunki], 1999 (Hermes). - 304 s. : kuv. ; 26 cm. - Tampereen museoiden julkaisuja, ISSN 1237-5276 ; 51. - 951-609-105-9).

Pääkirjastossa sijaitsevassa Pirkanmaa-kokoelmassa on vanhoja karttoja, joissa kaupunkimme nimet ovat myös ruotsin kielellä, esimerkiksi:
· Calonius, F.L. Tampereen kaupungin asema-kartta vuonna 1892. - 1: 4000. Tässä kartassa on paikannimien hakemisto myös ruotsin kielellä
· Petterson, Lambert: Tampereen kaupungin asemakartta. 1896.
· Plan af Tammerfors. 1841. – 1: 4000. Tämä kartta on kokonaan ruotsinkielinen.

Pirkanmaa-osaston vanhoissa ”puhelinluetteloissa” on kirjoitettu paikkojen (esim. apteekit, kirjastot, vankila) ja katujen nimet myös ruotsiksi:
· TAMPEREEN OSOITE- JA ILMOITUSKALENTERI. –1884 (2 mikrokorttia)
· TAMPEREEN OSOITE- JA ILMOITUSKALENTERI. –1886 (2 mikrokorttia)

Teoksessa SVENSKA ortnamn i Finland / redigerad av Kurt Zilliacus och Ulla Ådahl-Sundgren. (Helsingfors : [Forskningscentralen för de inhemska språken] : Statens tryckericentral, [distr.], 1984. - 951-9475-37-0 (nid.) on koko Suomen paikanimet ruotsiksi, mutta siinä ei ole kattavasti Tampereen paikannimiä.

Pirkitta-tietokannasta (Internet-osoite:http://kirjasto.tampere.fi/Pirkitta?) voi etsiä tietoa Tampereen paikannimistä (asiasanoina voi käyttää esimerkiksi: Tampere ja paikannimet).

Myös Tampereen kaupunginarkistosta kannattaa tiedustella heillä olevaa aineistoa Tampereen paikannimistä. Arkiston yhteystiedot ovat:
Kaupunginarkisto
kaupunginarkisto@tampere.fi
puhelin 020 716 6410 ja 020 716 5437
faksi 020 716 5149
Aleksis Kiven katu 14 - 16 C
33101 Tampere
Aukioloajat 8.30 - 15.45
Tutkijahuone avoinna ma - pe 8.30 - 15.30
http://www.tampere.fi/arkistot/kaupunginarkisto/asiakaspalvelu/index.ht…