Otsikko
Mitä/mikä on iiksi, esiintyy paikan etunimenä Iiksenjoki jne...

Kysytty

Mitä/mikä on iiksi, esiintyy paikan etunimenä Iiksenjoki jne...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen etymologinen sanakirjassa ei esiinny sanaa 'iiksi', myöskään kirjassa Suomalainen paikannimikirja, 2007, ei sanaa ole. Kirjassa R. E. Nirvin Kiihtelysvaaran murteen sanakirja 2, 1975, on sana 'iiksi' selitetty paikannimeksi, joka on niittyaukea 'Iiksjoin' varrella 10 km Joensuusta kaakkoon. Siellä on kiihtelysvaaralaisten niittyjä. Iiks heinätettiin aina ensin ja monet kylät olivat siellä heinällä.
Tällaista tietoa löytyi sanomalehti Karjalaisen artikkelin kautta (Inhimillisempi Iiksenjoki / Ritva Väisänen. Karjalainen 11.8.2001, s. 1, 11).

Mutta mitä sana on alunperin tarkoittanut?
Artikkelissa: Varisten ja siirtolaisten asuttama maalaiskaupunginosa / Terhi Karttunen. Karjalainen 18.4.1998, s. 11, on tieto, että Iiksenjoki mainitaan jo vuoden 1792 kartassa muodossa Ixzen-joki. Iiksenjoen mukaan ovat muut Iiksi-alkuiset tämän alueen paikannimet kuten Iiksenvaara saaneet alkunsa. Sanan 'iiksi' merkitys olisi yhden selityksen mukaan muinaissuomea ja merkitsee ketun pesäkoloa.

19 ääntä

Kommentit

Iiksenvaara tai -joki paikannimissä iiksi voi tarkoittaa pakanallista uhripaikkaa eli hiittä. Virossa vastaava sana on hiis, mutta joissain murteissa iis. Suomalainen taas sanoisi, että se on iiksi.