Mistä tulee Kotkan kaupungin nimi "Kotka"?

Kysytty

Mistä tulee Kotkan kaupungin nimi "Kotka"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Täyttä varmuutta Kotkan kaupungin nimen alkuperästä ei ilmeisesti ole olemassa, mutta muutamasta Kotkan historiaa käsittelevästä julkaisusta löytyy selityksiä ja arveluja nimen alkuperälle. Teoksessa Satavuotias Kotka (Kotkan kaupunki, 1978) Aimo Halila kirjoittaa artikkelissaan ”Kotkan vaiheita” sivulla 3 seuraavaa: Kotkan nimi mainitaan ainakin 1500-luvulla kalastajien apajan ja niittysaaren nimenä, joka johtunee joko saarelle pesineestä merikotkasta tai saaren ensimmäisen pitkäaikaisen omistajan sukunimestä.
Toivo Okkolan kirjoittamassa vihkosessa Kotkan muinaisia vaiheita (Helsingin kotkalaiset ry:n julkaisuja N:o 1, 1948) on s. 8-9 selostus nimien Kotka ja Kotkansaari vaiheista ja eri muodoista. Kirjoittaja arvelee Kotka-nimen olevan peräisin ainakin 1200-luvulta ja tulleen siitä, että kotkat ovat pesineet nykyisen Kotkansaaren alueella tavallista runsaslukuisammin.
Molemmat teokset löytyvät Kotkan kaupunginkirjaston kokoelmista. Saatavuuden voi tarkistaa Kyyti-verkkokirjastosta, www.kyytikirjastot.fi. Kotkan pääkirjastossa on myös paikallisaineiston kokoelma, Kotka-kokoelma, johon on kerätty mm. Kotkaa koskevia lehtiartikkeleita. Kaikkea Kotka-kokoelman aineistoa ei ole luetteloitu Kyyti-tietokantaan, joten paikan päällä kokoelmaa tutkimalla aiheeseen saattaa löytyä lisävalaistusta.

27 ääntä

Kommentit

Hej

Arvelisin että Kotkan nimi tulee Kymin Tuomiokunnan 1700-1800 luvulla
olevasta kahdella Venäläisellä Kotkalla varustetusta sinetistä:
Kymmene Domsagas Sigill. Alueella ja sen mahtimiehillä oli läheiset suhteet
Pietariin ja useat Venäjän keisarit ja keisarinat pitivät aluetta omana rauhalisena
kesän viettopaikkanaan.

Olen kuullut vaihtoehtoisenkin teorian Kotkan nimestä. Vanhoissa ruotsalaisissa kartoissa Kotkan ympärillä olevat saaret mainitaan nimellä "Ör". Ruotsinkielessä Ör on sora, saari tai saariryhmä. On mahdollista, että kyseessä on käännösvirhe, missä sanasta Ör on tullut Örn = Kotka.

hUOMASIN SATTUMALTA, ETTÄ STADIONIN YMPÄRISTÖ TALLINNASSA KOTKAN TERVEYSASEMAN YMPÄRILLÄ MUISTUTTI KOTKAN KAUPUNGIN TALLINNANKATUA JA STADIONIA SUOMESSA. GOOGLE EARTHIN KUVAT VANHENTUNEET JA TUTUT SUOMALAISET HÄVINNEET UUSISTA VALOKUVISTA JA TERVEYSASEMA UUDEMPI TALLINNAN KOTKASTA. SAMA KATU VAI ERI? TALOT KOTKAN K-KAUPPAA VASTAPÄÄTÄ KUI TALLINNASSA AIEMMIN JA ERI RAVINTOLARAKENNNUS SUOMESSA.SUKULAISEN SUKULAISEN KUISKAAMA "OLTIIN HETKI VENÄJÄLLÄ" KIERROKSEN AIKANA KIERTÄESSÄMME LAMPEA TAI MERENLAHTEA LÄHELLÄ KOTKAN AMK ALKOI MIETITYTTÄÄ. VANHANTUNEET VALOKUVAT VAI TOISAALLA LÄHES SAMANLAINEN KAUPUNKI? EI TUNNELIA SAARELLA, MUTTA OUTOJUTTU LOVIISA-JOEN LÄHELLÄ 1 TUNNIN MATKASTA MOOTTORITIETÄ TUNTEMATONTA REITTIÄ JA UUSI ERI VALTIOVALLAN KAUPUNKI EDESSÄÄN.
TUSKIN VENÄJÄ, KUN EI LÄHETYSTÄN ALUETTAKAAN. HÄMÄÄVÄN SAMANNÄKÖINEN ERI OSA VAI VAI JUORU?

Jotenkin tuo pesiviin kotkiin viittaus tuntuu vähän helpolta. Toisaalta onhan lehmä(n)saaria, lammassaaria jne. vähän samalla perustella. Itse hakisin kuitenkin vastausta enemmänkin venäjän kielestä kuin ruotsin. Venäläisiä saarella lienee vieraillut jo kauan ennen ruotsalaisia ihan sijainnin perusteella.

Saaren nimi tulee sen ensimmäisestä asukkaasta Yrjänä Kotkasta, jonka talo oli Kalliolan kalliolla, näin olen historiallisista kirjoista lukenut.