Mistä tulee / mitä tarkoittaa sana 'Oks' sukunimessä Oksman ja paikannimessä Oksoja?

Kysytty

Mistä tulee / mitä tarkoittaa sana 'Oks' sukunimessä Oksman ja paikannimessä Oksoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oksman on suomalainen, pohjoissavolainen ja pohjoiskarjalainen, sukunimi. Suvun nimi kirjoitettiin yleisesti 'Oxman' aina 1800-luvun loppupuoliskolle asti. Suvun kantaisä on Leppävirran seurakunnan ensimmäinen kirkkoherra Clemens Bartholdi Oxman (k. n. 1702), joka käytti nuorempana myös nimeä Bosphorus. Suvun alkuperä on tuntematon. Nimen perusteella on arveltu, että suku voisi olla kotimaista alkuperää (Häkkinen? Härkönen? lat. bos & ruots. oks = härkä.

Sittemmin suvun jäsenet ovat suomalaistaneet nimensä ainakin Jyrkänne, Otva, Oranurmi, Oksa, Oksala, Oksamaa, Orasalo, Oksama ja Osmalahti. Sukuun kuuluvan Kontiolahden kappalaisen Fredrik Johan Oxmanin (1755-1798) jälkeläiset käyttävät nimiä Oxeman ja Lagervall.
Tunnettu pohjoiskarjalainen kirjailija Jakob Fredrik Lagervall (1787-1865) on hänen poikansa.
Lähteet: Wikipedia http://fi.wikipedia.org/wiki/Oksman
Saarenseppä, E.R.: Pohjois-karjalan vierasnimiset suvut, 1910

Paikannimi Oksoja voisi olla samaa perua eli 'härkäoja'. Tästä en löytänyt mitään lähdettä. Oksoja sijaitsee Joensuun Karsikon kaupunginosassa. Nimestä on muodotettu Oksojankatu.

23 ääntä

Kommentit

Eipä pitänyt asia paikkaansa, tutki asiaa myös sukunimen Oxmaan, Osmala kautta. Aiheeseen löytyy sukututkimus alkaen vuodelta 1621