Mitä tarkoittaa sana orma? On sukunimi ja myös järven nimi.

Kysytty

Mitä tarkoittaa sana orma? On sukunimi ja myös järven nimi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Orma on vuonna 1934 suojattu sukunimi. Ormajärvi on Lammilla Kanta-Hämeessä. Suomalaisen paikannimikirjan mukaan Orm-alkuiset nimet perustuvat ruotsin kielen sanaan käärme. Kirjan mukaan tavallisesti suomenkielisessä nimistössä Ormi- ja Orma-alkuiset nimet keskittyvät ruotsalaisalueille, ja ormi esiintyy lähinnä Etelä-Pohjanmaan murteessa, lähellä ruotsalaisasutusta. Mutta Ormi-nimiä esiintyy myös muutamassa suomenkielisessä pitäjässä. Järveen Tuuloksen Suolijärvestä laskee Ormijoki, ja Lammin murteessa tunnetaan punakoiso (sinipunakukkainen koiso, jolla on tulipunaiset myrkylliset marjat) nimellä ormiruoho. ”Jokin puhallustaudin tapainen sairaus hevosella” on saanut nimen ormitauti. Orma-sanan ei Lammilla olevan järven tapauksessa uskotakaan viittaavan järven muotoon, vaan rannoilla viihtyviin käärmeisiin tai rantalepikoissa kasvaviin punakoisoihin.

Lähteet

Kielitoimiston sanakirja www.kielitoimistonsanakirja.fi

Suojatut sukunimet. Toim. Havia, Juuti ja Riilas. Suomalaisuuden liitto, 1994

Suomalainen paikannimikirja. Toim. Mikkonen, Pitkänen ja Slotte. Karttakeskus. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2007