Otsikko
Voiko suomalaisella ruotsia äidinkielenä puhuvalla olla suomalainen sukunimi?

Kysytty

Voiko suomalaisella ruotsia äidinkielenä puhuvalla olla suomalainen sukunimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voi olla. Esimerkiksi kaksikielisen perheen sukunimi voi olla peräisin suomenkieliseltä isältä ja äidinkieli ruotsinkieliseltä äidiltä. Sukunimi saattaa olla myös peräisin joltakin sukupolvien takaiselta suomenkieliseltä haaralta, vaikka koko perhe olisikin nykyään ruotsinkielinen.

Sukunimi ei välttämättä kerro mitään edes suvun aiemmasta äidinkielestä. Suomen nykyinen sukunimikäytäntö on varsin nuori. 1600-luvulla suomenkielisen miehen siirtyessä esim. sotilaaksi tai käsityöläiseksi saattoi myös nimi muuttua ruotsin- tai vieraskieliseksi.

1900-luvun alussa taas monet ruotsinkieliset suomensivat sukunimensä. Tämä liittyi fennomania-nimiseen liikkeeseen, jonka tarkoituksena oli saada suomen kieli hallitsevaan asemaan Suomessa.

Tässä joitakin lähteitä suomalaiseen sukunimikäytäntöön:

http://www.fennia.nu/artiklar/sukunimet_paikkala_no.htm

Se tavallinen Virtanen : suomalaisen sukunimikäytännön modernisoituminen 1850-luvulta vuoteen 1921 / Sirkka Paikkala (2004)

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1985/19850694?search%5Btype%5D=pika&…