Otsikko
Pommitettiinko Kuopiota jatkosodan loppuvuosina vuosina 1943-44?. Jos pommitettiin, minä päivinä ja löytyykö kirjallisuutta?

Kysytty

Pommitettiinko Kuopiota jatkosodan loppuvuosina vuosina 1943-44?. Jos pommitettiin, minä päivinä ja löytyykö kirjallisuutta?

Vastaus

Vastattu

Kuopiota pommitettiin jatkosodan aikana vain kerran, 1.7.1941. Tapausta käsittelee Sirpa Kähkösen romaani Lakanasiivet. Kuopiossa toimi jatkosodan aikana 50. Ilmavalvontakomppania. Komppanian sotapäiväkirjoista voi seurata sotavuosien ilmavalvontahavaintoja alueella.

2 ääntä

Kommentit

Muistitiedon mukaan isoäitini on juossut pommituksen aikana Valkeisen lammen yli Niiralaan äitini luokse, kun oli kuullut, että Niiralaa pommitetaan. Ilmeisesti pommituksen kohde on ollut sairaala, mutta osa pommeista putosi Valkeisen lampeen. Oletin tämän tapahtuneen jatkosodassa, mutta onko todella niin, että talvinen pommitus olisikin ollut talvisodan aikana?