Olisi sellainen kysymys että miten suomen kirjasoitihin saisi meidän musiikkia yleisön lainattavaksi? Katsoin Helmetin kautta niin esim. Monday-yhtyeen levyä…

Kysytty

Hei! Olisi sellainen kysymys että miten suomen kirjasoitihin saisi meidän musiikkia yleisön lainattavaksi? Katsoin Helmetin kautta niin esim. Monday-yhtyeen levyä saa vain kahdesta kirjastosta. Kuka päättää mitä levyjä ostatte vai mitä kautta nämä yleensä otetaan/päätyvät valikoimaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Musiikkia, niin kuin muutakin aineistoa, tarjotaan aina tietyn kunnan tai kuntaryhmän kirjastoille, ei koko maahan. Aineistoa tulee Helmet-kirjastoihin tiettyjen, kilpailutettujen tarjoajien kautta. Yksittäistarjouksia tehdään sellaisista (pääosin pienten- tai omakustantajien) levyistä, joista hankintaan tulee esitteitä tai joita joku kirjasto tai asiakas esittää.

Helsingin kaupunginkirjastossa yksittäiset kirjastot valitsevat aineistonsa itsenäisesti määrärahansa sallimissa rajoissa. Eli Monday-yhtyeen levyä on tarjottu hankittavaksi, ja kaksi Helsingin kirjastoa päätti valita sen kokoelmiinsa.

Kuntien kirjastojen kotisivut ja yhteystiedot löytyvät täältä:

http://www.kirjastot.fi/kunnankirjastot/