Otsikko
Miten seuraava kohta on suomennettu Lao-Tsen teoksessa Tao-te-king: Be content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is…

Kysytty

Miten seuraava kohta on suomennettu Lao-Tsen teoksessa Tao-te-king:
Be content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you."
Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teos on suomennettu useita kertoja. Vanhin taitaa olla Pekka Ervastin suomennos ”Tao-te-king” (Mystica, 1925), joka löytyy digitoituna suomenkielisestä Wikiaineistosta osoitteesta http://fi.wikisource.org/wiki/Tao-te-king. Siinä tuo katkelma, joka on tekstistä 44, on käännetty seuraavasti: ”Joka on tyydytetty, ei kärsi tappiota. Joka voi seisoa hiljaa, ei joudu vaaraan. Nämä ihmiset ovat kestäviä.”

Toivo Koskikallio on kääntänyt teoksen suoraan kiinasta nimellä ”Salaisuuksien tie” (WSOY, 1963; 3. painos). Hänen on sommitellut katkelman (s. 56) seuraavasti: ”Joka tietää itsellään olevan kylliksi, se ei joudu häpeään. Joka osaa ajoissa pysähtyä, hän välttää vaaran. – Hän turvaa itselleen pysyväisyyden.”

Kolmas käsiin saamani suomennos on Minna Maijalan kääntämä ”De dao jing” (Art House, 2001). Siinä kääntäjä on päätynyt seuraavan ratkaisuun (s.35): ”Sen vuoksi jos tiedät mitä on tyytyväisyys, ei joudu häpeään. Jos tiedät milloin on aika lopettaa, et kärsi vahinkoa. Tällä tavoin kestät pitkään.” Tuossa lainauksessa ”sen vuoksi” on viittaus aikaisempaan virkkeeseen ”Jos varastoit paljon, menetät suuren osan.”

Kirjasta on olemassa vielä Pertti Niemisen suomennos ”Tao te ching” (Tammi, 1986), jota en valitettavasti saanut saman tien käsiini. Voin tarvittaessa tarkistaa tuon kohdan siitäkin, jos se on tarpeen, mutta siinä menee jonkin verran aikaa.