Mitä nimeni Marko Tapani merkitsee? Mitkä ovat vuonna 1988 syntyneiden tyttöjen ja poikien viisi suosituinta nimeä?

Kysytty

Mitä nimeni Marko Tapani merkitsee? Mitkä ovat vuonna 1988 syntyneiden tyttöjen ja poikien viisi suosituinta nimeä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etunimien merkitystä koskevaa tietoa löydät etunimikirjoista. Kirjoita Nettikirjaston http://nettikirjasto.lahti.fi/ asiasanat-kenttään sana etunimet ja valitse pääkielet-pudotusvalikosta kieleksi suomi. Hae. Hakutulosta selailemalla löydät useita etunimien merkitystä käsitteleviä kirjoja, esim. Uusi suomalainen nimikirja ja Kustaa Vilkunan teos nimeltä Etunimet. Molemmat em. kirjat sekä lisää aihetta käsitteleviä kirjoja löytyy luokasta 88.2903. Niitä on pääkirjastossa paikalla useita. Markosta sanottakoon lyhyesti, että se juontaa juurensa sodanjumala Marsin nimeen. Tapani puolestaan on Stefanoksen suomalainen muunnos. Molemmista nimistä samoin kuin Stefanoksen merkityksestä löytyy paljon laajempi selostus em. kirjoista.

Tarkkaa tietoa v. 1988 suosituista etunimistä ei löytynyt. Väestörekisterikeskuksen nettisivuilla olevat vuosittaiset etunimitilastot eivät ulotu vuoteen 1988 asti. 80-lukua koskeva tilasto siellä kuitenkin on. Löydät sen osoitteesta http://www.vaestorekisterikeskus.fi/ (klikkaa sivun oikeassa reunassa olevaa linkkiä Nimipalvelu ja sitten Suosituimmat etunimet > 1980 - 89). Yliopiston nimipäiväalmanakassa olisi vuosittainen tilasto suosituimmista etunimistä, mutta se on ilmestynyt vasta vuodesta 1995 lähtien. Jos haluat tietää, kuinka suosittu nimi Marko oli 80-luvulla, käytä Nimipalvelun etunimihakua. Lisätietoja asiasta voi kysellä Väestörekisterikeskuksesta, jonka yhteystiedot löytyvät em. nettisivulta.