Otsikko
Mikä on Miira nimen alkuperä? Haluaisimme tietoa nimestä ennen lapsemme kastamista.

Kysytty

Mikä on Miira nimen alkuperä? Haluaisimme tietoa nimestä ennen lapsemme kastamista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etunimistä etätietopalvelussa kysytään usein. Aiemmat vastaukset löytyvät Kysy kirjastonhoitajalta palvelusta -arkistosta http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu/arkisto.aspx haulla etunimet.
Pentti Lempiäisen Suuressa etunimikirjassa nimen Miira kohdalla on viittaus nimeen Mira. Suomen almanakassa 30.4., v:sta 1984, koska Miraa käytetään tänä päivänä ennestään olevan Mirjan kutsumamuotona. Lisäksi esim. Saksassa Mira on Mirabellan ja Mirandan lyhentymä. Slaavilaisessa nimistössä nimi yhdistyy sanaan mir, rauha. Jonkin verran käytetään kirjoitusasua, Miira.
Suomen ortodoksinen kalenteri viittaa Miran kohdalla nimeen Myrope, suoranaista yhteyttä niillä ei ole.
Lähde: Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja, WSOY, 1999.

Kustaa Vilkunan Etunimet kirjan tietoja: 30.4. Miraa käytetään Mirjan puhuttelumuotona. Se on kuitenkin ilmeisesti syntynyt muulta pohjalta, voi olla esim. Mirabella nimen lyhentymä, ja venäläisessä nimistössä yhdistyy sanaan mir' rauha. 1986 lasketussa alle 15-vuotiaiden tyttöjen nimitilastossa 50 yleisimmän nimen joukossa, 1994 26:s, 2000-luvun oli sadan suosituimman nimen joukossa, 2002 sijalla 91.
Lähde: Kustaa Vilkuna, Etunimet, 2005
Tilastotietoja etunimistä on myös Väestörekisterikeskuksen sivuilla https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1 .