Mistä nimi Jari on peräisin? Äitini haluaa tietää Jari nimen yleisyyden v.1947.

Kysytty

Mistä nimi Jari on peräisin? Äitini haluaa tietää Jari nimen yleisyyden v.1947.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jari -nimen alkuperää on jo kerrottu aiemmin Kysy kirjastonhoitajalta -arkistossa http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/kysymys.aspx?questionID=c7b1…
Kustaa Vilkunan Etunimet -teoksen mukaan Jari on saavuttanut 1950-1960-luvulla laajan levikin.Tähän vaikutti Vilkunan mukaan Aino Räsäsen Helena -kirjojen romaanisankari Jari (Soita minulle Helena, 1945). Kirja on myös filmattu. Vuonna 1958 Jari oli seitsemänneksi suosituin poikien etunimi.