Haluaisin tietää nimen Joonatan alkuperän?

Kysytty

Haluaisin tietää nimen Joonatan alkuperän?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kustaa Vilkunan teoksesta Etunimet löytyy tieto, että Joonatan voidaan tulkita hepreasta "Jahve antoi" tai "Jumalan lahja". Vilkunan mukaan nimi on ollut almanakassamme jo 1700-luvulla. Pentti Lempiäisen kirjasta Nimipäiväsanat löytyy lisätieto, että suomalaisessa almanakassa olisi nimi esiintynyt jo vuonna 1739 ja se olisi ollut silloin almanakassa vain vuoteen 1749. Uudelleen nimi olisi tullut almanakkaan vuonna 1995.
Jos kaipaatte perusteellisempia selvityksiä etunimistä ja niiden merkityksistä, voitte halutessanne hakea kirjallisuutta PIKI-verkkokirjastomme avulla. Hakulomakkeeseen voi kirjoittaa asiasanakenttään hakusanaksi etunimet ja rajata haun vain tietokirjallisuuteen sekä Tampereen kaupunginkirjastoon, jolloin saatte kaikki kokoelmiimme kuuluvat etunimikirjat.
Palvelusta löytyvät tarkemmat ohjeet.Pääkirjastomme käsikirjastossa on myös aina paikalla etunimikirjoja, mikäli jokin haluamanne teos olisikin lainassa.