Mikä on Kaisa nimen historia ja mitä se tarkoittaa? Voisitko kertoa mahdollisimman paljon Kaisa nimestä ja sen taustoista?

Kysytty

Mikä on Kaisa nimen historia ja mitä se tarkoittaa? Voisitko kertoa mahdollisimman paljon Kaisa nimestä ja sen taustoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen suuren nimipäiväkirjan mukaan Kaisa -nimi on lyhentymä Katarinasta. Suomen almanakassa se on ollut vuodesta 1952 rinnakkaisnimenä Katarina Aleksandrialaisen päivän kohdalla 25.11.
Katarina (kreikan katharós=puhdas, siveä) on kristikunnan suosituimpia nimiä. Katolisessa kirkossa on 15 tämännimistä pyhimystä. Suosituin on edellämainittu Katarina Aleksandrialainen, joka surmattiin kidutuspyörässä noin v. 310. Kirkkotaiteessa hänen tunnuksensa on nk. Katarinan pyörä. Suomessa häntä kunnioitettiin jo keskiajalla, hänelle omistettiin kirkkoja ja hänen kuviaan löytyy keskiaikaisten kirkkojen seinämaalauksissa.
Katarina -nimestä on paljon muunnoksia. Suomenkielisessä almanakassa niistä ovat Kaarina-Kaija-Kaisa- Kaisu, Kata-Kati-Katja-Katri-Riina.
Muissa kielissä johdannaisia ovat mm. Karen, Käthe, Kate, Kitty, Jekaterina, Katinka, Trina, Trine, Trinette

30 ääntä

Kommentit

Skandinavian vuorten nimet päättyvät useasti Kaise sanaan? Onko Kaudella mitään tekemistä Kaisan kanssa?