Kysyn, miten muodostuvat henkilöiden sukunimet Espanjassa ja arabimaissa (onko mailla eroa)??

Kysytty

Kysyn, miten muodostuvat henkilöiden sukunimet Espanjassa ja
arabimaissa (onko mailla eroa)??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Espanjassa ja espanjankielisissä maissa ihmisillä on kaksi sukunimeä. Ensimmäinen nimi tulee isän ensimmäisestä sukunimestä ja toinen äidin ensimmäisestä sukunimestä eli itse asiassa sukunimi muodostuu molempien isoisien sukunimistä. Jos isän nimi on Juan Fernandez Garcia ja äidin nimi Pilar Ruiz Sánchez lapsi saa sukunimekseen Fernandez Ruiz.

Virallisissa yhteyksissä käytetään aina kahta sukunimeä, mutta jos haluaa muissa yhteyksissä käyttää vain yhtä nimeä, se on yleensä ensimmäinen eli isänpuoleinen sukunimi.
Vuonna 1999 Espanjan nimilainsäädäntöä muutettiin siten, että vanhempien yhdessä niin halutessa lapsen ensimmäiseksi nimeksi voidaan antaa myös äidin ensimmäinen sukunimi. Tämän katsotaan lisäävän sukupuolten välistä tasa-arvoa ja mahdollistavan harvinaisten nimien säilymisen.

Perinteinen arabialaiseen henkilönnimeen kuuluu monta osaa: kutsumanimi, etunimi, etunimi, isännimi ja ns. nisba, joka on asuinpaikkaa tai alkuperää kuvaava adjektiivi. Sukunimet ovat nykyään yleisiä ja pakollisia miltei kaikissa arabimaissa. Egyptissä sukunimen rekisteröiminen ei kuitenkaan ole pakollista ja nimi koostuu etunimestä, isännimestä ja isoisän nimestä. Lapset saavat aina isänsä sukunimen ja kaikissa islamilaisissa maissa Turkkia lukuunottamatta nainen säilyttää oman sukunimensä naimisiin mennessään. Ohessa esimerkki arabialaisen nimen rakenteesta:

1)KUTSUMANIMI on esim. joko muotoa Abu Abdallah (Abdallahin
isä) tai Umm Abdallah (Abdallahin äiti). Abdallah on perheen vanhin lapsi. Kutsumanimi voidaan antaa myös pienelle lapselle tai lapsettomalla. Kutsumanimi saattaa olla myös vertauskuvallinen esim. Abu al-Khair (hyvyyden isä).

Tyypillisiä 2) ETUNIMIÄ ovat vanhat musliminimet kuten Muhammad, Mustafa ja Yusuf. Toisen ryhmän etunimiä muodostavat Raamatussa ja Koraanissa esiintyvien henkilöiden arabiankieliset nimet kuten Ibrahim (Abraham), Ismail (Ismael) ja Maryam (Maria). Kolmas suuri ryhmä etunimiä ovat kaksiosaiset nimet, joiden ensimmäisen osan
muodostaa sana Abd (palvelija) ja toisen osan jokin Jumalan 99:stä epiteetistä, joista yleisimpiä ovat esim. Abdallah (Jumalan palvelija), Abdarrahman (Armollinen palvelija).

Tyypillisiä naisennimiä ovat profeetta Muhammadin vaimojen nimet kuten Aisha tai hänen tyttäriensä nimet kuten Fatima tai hyviä ominaisuuksia kuvaavat nimet kuten Jamila (kaunis), Karima (arvokas), Habiba (rakas), Nawal (lahja), Huda (johdatus). Naisella ei voi olaa Abd-alkuista nimeä.

3) ISÄNNIMI koostuu usein isien ja esi-isien ketjusta, jossa polveutumisen kertoo sana ibn (poika) tai bint (tytär). Polveutuminen kerrotaan aina isän mukaan, poikkeuksena Jeesuksen arabiankielinen nimi Isa ibn Mariam
(Marian poika).
Tärkeiden henkilöiden nimiä saatetaan luetella monta sukupolvea taaksepäin, mutta yleensä käytetään vain isän ja isoisän nimeä. Muualla kuin Saudi-Arabiassa ja Magrebin maissa isien nimet luetellaan yleensä ilman ibn-sanaa, mikä saattaa hämmentää, koska naisella näyttäisi olevan miehen nimi: Fatima Muhammad Abdarrahman eli Fatima, joka on Muhammadin tytär, joka on Abdarrahmanin poika.
Polveutumista ilmaiseva sana ibn voidaan kirjoittaa kolmella tavalla eli ibn tai bin tai ben. Samoin tytärtä tarkoittavalla sanalla on kaksi muotoa eli bint ja bent.

4)SUKUNIMI, on yleensä adjektiivi ja kuvaa joko asuinpaikka tai alkuperää. Nimessä on aina artikkeli al- ja se päättyy vokaaliin 'i' esim. al-Bukhari (bukharilainen), al-Misri (egyptiläinen). Nimi on saattaa kuvata myös kuulumista johonkin koulukuntaan tai ammattiin esim. al-Najjir (puuseppä).
Nimessä saattaa olla myös kunnianimi tai lisänimi. Profeetta Muhammadin lisänimi oli al-Amin (luotettava).

Sukunimi? Etunimi? -kirjan esimerkin mukaan nimi Abu Muhammad Abdallah ibn Abd al-Rahman al-Darimi koostuu seuraavista osista: Abu Muhammad on ns. kutsumanimi (Muhammadin isä), Abdallah on etunimi, ibn Abd al-Rahman on on isännimi (Abd al-Rahmanin poika ja al-Darimi on asuinpaikkaa kuvaava nimi (darimilainen).

Lähde:Sukunimi? Etunimi?, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, Hki 2002

70 ääntä

Kommentit

Kuinka kirjoitan nimeni Espanjassa rekisteriin jossa vaaditaan ensimmäistä ja toista sukunimeä kun omaan tavallisen suomalaisen nimen.

Jussi Kalle Virtanen
Mitä käytän ensimmäisenä sukunimenä ja mitä toisena?
Tyhjäksi ei voi jättää kumpaakaan sukunimi saraketta.

Minä varmaan tekisin kuten espanjalaiset: laittaisin ensimmäiseksi sukunimekseni isäni sukunimen (joka on samalla virallinen sukunimeni) ja toiseksi sukunimekseni äitini tyttönimen. Tai toisin päin, jos Suomessa virallinen sukunimeni tulisi äidiltäni. Joka tapauksessa ensimmäiseksi sukunimeksi kannattaa mielestäni laittaa se nimi, mitä toivoo käytettävän sukunimenä. Esim. Jussi Kalle-Virtasta saatetaan kirjaston vastauksen perusteella kutsua joissain tilanteissa Jussi Kalleksi, mutta Jussi Kalle Virtanen-Korhosta kutsutaan Jussi Virtaseksi.