Mitä nimet Eelis, Mikael ja Temu tarkoittavat, ja mistä ne ovat peräisin?

Kysytty

Mitä nimet Eelis, Mikael ja Temu tarkoittavat, ja mistä ne ovat peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eelis-nimen alkuperä on heprean Elisa, joka merkitsee "Jumalani on pelastus". Elisa on Vanhan testamentin profeetta.

Mikael pohjautuu heprealaiseen Miikael-nimeen, jonka merkitys on "kuka on niin kuin Jumala". Raamatun Mikael on arkkienkeli ja ylin seitsemästä pääenkelistä. Arkkienkeli Mikaelille on Suomessa omistettu useita kirkkoja, ja hänen mukaansa on saanut nimensä Mikkelin kaupunki.

Mikael oli nimenä Suomessa yleinen jo keskiajalla. Kansainvälisestikin nimi on erittäin suosittu.

Temu-nimeä ei löytynyt lähdeteoksista. Oletettavasti se on samaa alkuperää kuin nimi Teemu, jonka lähtökohtana on kreikkalaisperäinen nimi Nikodemus, joka tarkoittaa kansan voittajaa (nike = voitto, demos = kansa). Myös tämä nimi esiintyy Raamatussa. Nikodemos (Nikodeemus, vanh. käännös) on fariseus, joka keskustelee Jeesuksen kanssa Jumalan valtakunnasta (Joh.3). Teemu on tunnettu etunimenä jo 1800-luvulla, ja almanakassa se on ollut vuodesta 1929 lähtien. Muotinimi siitä tuli 1970-luvulla, ja erityisen suosittu se oli 1980-luvulla.

Lähteet:
Kustaa Vilkuna: Etunimet
Anne Saarikalle, Johanna Suomalainen: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön
Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja
Wikipedia