Mikä mahtaa olla Jemina-nimen historia tai merkitys? Entä Jesse-nimen historia? Ja mistä voisin itse etsiä etunimien tarkoituksia?

Kysytty

Mikä mahtaa olla Jemina-nimen historia tai merkitys? Entä Jesse-nimen historia? Ja mistä voisin itse etsiä etunimien tarkoituksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eeva Riihosen kirjassa Mikä lapselle nimeksi sanotaan, että Jemina on hepreaa ja tarkoitaa kyyhkystä. Pertti Lempiäisen Suuressa etunimikirjassa kerrotaan, että nimi yleistyi Englannissa 1600-luvulla, kun kuningas Kaarle II tytär sai nimekseen Charlotte Jemina Henrietta. Seuraava nousu oli 1800-luvulla, kun Walter Scottin romaanissa esiintyi sen niminen henkilö. Suomessa nimi yleistyi 1990-luvulla ja otettiin v. 2000 almanakkaan.

Jesse on alkuaan hebreaa ja merkitsee "Jumala on olemassa" Riihosen mukaan. Lempiäinen kertoo kirjassaan, että Jesse on Iisain kreikkalainen muoto. Suomen almanakassa Jesse on ollut vuodesta 1995.

Etunimistä löydät tietoa edellisten kirjojen lisäksi esim.
Chastnaya-Leppäniemi: Valitse lapselle nimi
Kiviniemi: Iita Linta Maria
Kiviniemi: Rakkaan lapsen monet nimet
Nummelin: Eemu, Ukri, Amelie : 2000 kaunista ja harvinaista etunimeä
Nummelin: Osma, Ranja, Vilmiina : 800 harvinaista etunimeä
Vilkuna: Etunimet

Lisää voit kysyä kirjastostasi.