Otsikko
Mitkä ovat jere ja joni nimien alkuperä? Eli mistä nimistä nämä kyseiset nimet ovat lähtöisin?

Kysytty

mitkä ovat jere ja joni nimien alkuperä? Eli mistä nimistä nämä kyseiset nimet ovat lähtöisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jere on lyhentymä nimestä Jeremia (hepr. Jirmeja, Jahve kohottaa, Jahve on korkea).
Jeremia oli eräs Vanhan testamentin suurista profeetoista. Jeremiaan muuntumia ovat mm. Jarmo ja Jorma.

Joni-nimen alkumuoto on Jon. Se on Joonas-nimen lyhentymä. Joona (hepr. Jonah, kyyhkynen). Suomalinen kirjoitusasu Joonas tulee Joona -nimen kreikkalaisesta muodosta Jonas.

Lähde:
Pentti Lempiäinen
Suuri etunimikirja, WSOY 1999