Otsikko
Luin, että täällä Espoossa siirrytään perintätoimiston palveluihin aineistoin takaisinsaamiseksi. Kysymykseni on seuraava: mikäli kirjasto lähettää minulle…

Kysytty

Luin, että täällä Espoossa siirrytään perintätoimiston palveluihin aineistoin takaisinsaamiseksi. Kysymykseni on seuraava: mikäli kirjasto lähettää minulle laskun aineistosta, jota en ole ajallaan palauttanut enkä palauta vieläkään, siirtynee maksu tällöin perintätoimiston karhuttavaksi. Oletetaan nyt, että saan maksukehotuksen perintätoimistolta. Eikö olekin niin, että nyt tässä vaiheessa voisin maksaa kirjaston määräämän summan tahi palauttaa aineiston ja maksaa myöhästymismaksut ja jättää perintätoimiston laskun omaan arvoonsa?

Mitään oikeudellista määräystähän en ole saanut, muuan yksityinen liikeyritys vain on lähettänyt minulle laskun, vaikken ole ollut heidän kanssaan minkäänlaisessa kontaktissa.

Jos taas minun täytyy ehdottomasti maksaa perintätstolle on tilanne vähintäinkin omituinen. Voinko siis - kenties hetken mielijohteesta - lähettää joko tuntemalleni taikka sitten täysin tuntemattomalle ihmiselle laskun, johon laitan eräpäivän ja ilmoitan, että laskun maksamatta jättäminen lisää loppusummaan koron? Koska olen maksanut laskuni kirjastolle, jonka omaisuutta hallussani oli, ei nähdäkseni minulla ole mitään syytä olla tekemisissä minkään ulkopuolisen kolmannen tahon kanssa? Vai kuinka on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjastossa asia ei toistaiseksi ole ajankohtainen, koska perintää ei ole annettu ulkopuolisen perintätoimiston hoidettavaksi. Asiasta kannattaa kysellä Espoon tai Vantaan kaupunginkirjastoista tai perintätoimistoista. Vantaan kaupunginkirjaston saatavia on parin vuoden ajan perinyt Intrum Justitia ja Espoossa vastaava toiminta käynnistyy perintätoimisto Contantin kanssa.