Haittaako, jos LASTEN kirjat, levyt, tai videot joskus myöhästyvät hiukan?

Kysytty

Haittaako, jos LASTEN kirjat, levyt, tai videot joskus myöhästyvät hiukan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällä hetkellä voimassa olevien HelMet-kirjastojen (eli Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kaupunginkirjastojen) käyttösääntöjen mukaan myöhässä palautetusta lasten aineistosta ei peritä myöhästymismaksua. Aikuisten aineistosta myöhästymismaksu on tällä hetkellä 0,20 € / vrk (enintään 6,00 € / kpl).

(Lasten aineisto ei tarkoita lasten kirjastokortilla lainassa olevaa materiaalia, vaan kirjaston tietokannassa lasten aineistoksi määriteltyä materiaalia.)

Myöhässä olevasta teoksesta lähetetään ensimmäinen muistutus 14 vuorokauden kuluttua eräpäivästä, paitsi videokasetista ja DVD-levystä 7 vuorokauden kuluttua eräpäivästä. Toinen muistutus lähetetään 28 vuorokauden kuluttua eräpäivästä.

Kirjasto siirtää saatavansa perintätoimiston perittäväksi n. 60 vuorokauden kuluttua eräpäivästä. Perintä koskee myös alle 18-vuotiaan lainaamia teoksia.

HelMet kirjastojen käyttösäännöt http://www.helmet.fi/screens/saannot_fin.html ja maksut http://www.helmet.fi/screens/maksut_fin.html

2 ääntä

Kommentit

Hei minulla on myöhässä 2kirjaa kuukauden haittaakose koska olen ollut kipeä ja en ole ehtinyt käydä mutta aion käydä huomenna.

Välillähän sitä tulee sairaaksi eikä pääse kirjastoon. Lapsilta ei tavata periä sakkoja, mutta yksi hyvä tapa hoitaa lainat ajallaan on uusia ne netissä omilla tunnuksilla ennen eräpäivää. Uusimiseen tarvitset pin-koodin, jonka saat kirjastosta.
Kirjastonhoitaja