Pääkaupunkiseudun kirjastokorttini on kadonnut, miten sen voi kuolettaa?

Kysytty

Pääkaupunkiseudun kirjastokorttini on kadonnut, miten sen voi kuolettaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos kortti katoaa:

Kortin katoamisesta tulee välittömästi ilmoittaa johonkin Helsingin, Espoon, Kauniaisten tai Vantaan Kaupunginkirjaston toimipisteeseen. Samalla tarkistetaan, onko kirjastokorttia jo käytetty väärin.

Kirjaston ollessa suljettuna katoamisilmoituksen voi tehdä numeroon 310 85309. Puhelimeen soitettaessa on kerrottava soiton syy ja ilmoitettava nimi ja henkilötunnus.

Kortilla, joka on ilmoitettu kadonneeksi, ei saa lainata.

Lainaajan vastuuseen perustuen varastetun tai kadonneen kortin väärinkäyttötapauksissa kirjasto asioi vain kortin haltijan kanssa. Yhteydet muihin mahdollisiin korvauksen maksajiin kuten esimerkiksi vakuutusyhtiöön hoitaa kortin haltija itse.

Toimi näin kun kadonnutta tai varastettua kirjastokorttiasi on käytetty:

Varmista, että kirjastokortin käyttö on estetty. Tee rikosilmoitus, jossa on maininta väärinkäytetystä kirjastokortista ja tieto aiheutuneesta vahingosta.

Maksa kirjaston perimät maksut. Kirjaston käyttösääntöjen mukaan olet kortin haltijana vastuussa kaikesta kortillasi lainatusta aineistosta kunnes katoamisilmoitus on tehty. Korvauksen voit maksaa myös osamaksulla.

Tarkista, kattaako vakuutuksesi vahingon. Jos vakuutusyhtiö maksaa korvauksen, hae se ja maksa kirjaston saatavat.

Maksuista voi hakea vapautusta.