Olen palauttamassa lainaamaani aineistoa todella pahasti myöhässä. Huomasin juuri Helmet-palvelusta, että kolmen lainaamani kirjan kohdalla lukee ”laskutettu”,…

Kysytty

Hei,

Olen palauttamassa lainaamaani aineistoa todella pahasti myöhässä. Huomasin juuri Helmet-palvelusta, että kolmen lainaamani kirjan kohdalla lukee ”laskutettu”, joten kirjauduin samantien Lowellin verkkopalveluun maksamaan aineistojen korvausmaksut ja perintäkulut.

(Tyhmä) kysymykseni onkin siis, että pitääkö minun maksaa tuo aineiston korvausmaksu vielä myös Helmet-verkkomaksupalvelussa tai kirjastossa? Koska tällä hetkellä Helmet-palvelussa maksamattomissa maksuissani näkyy nuo aineiston korvausmaksut ”perityn niteen korvaus” maininnan kera. Vai kuittaantuvatko nuo maksetuiksi sitten kun Lowellilta välittyy tieto kirjastoille, että olen maksanut perintään siirtyneet maksuni?

Toivottavasti tästä sepustuksesta sai edes jotain selkoa ja kiitos jo etukäteen vastauksestanne! :)

Vastaus

Vastattu

Jos asiakas palauttaa Helmet-kirjaston perintään mennyttä aineistoa, niin aineistosta ei peritä korvausmaksua. Asiakas maksaa silloin vain perintätoimistolle perintäkulut ja kirjastolle myöhästymismaksut. Aineiston korvausmaksun asiakas maksaa vain siinä tapauksessa ettei hän palauta lainassa ollutta aineistoa.

Jos nyt on käynyt niin, että olette palauttanut perintään menneen aineiston ja olette maksanut perintätoimistolle sekä perintäkulut että korvaushinnat, niin ottakaa yhteys perintätoimistoon saadaksenne korvaushinnat takaisin.

Helmetin omissa tiedoissa näkyvien perintään menneiden ja maksettujen niteiden tiedot katoavat asiakkaan omista tiedoista noin parin viikon kuluessa korvausmaksujen maksamisesta. Tiedot poistetaan, kun kirjasto saa perintätoimistolta tiedon korvattujen niteiden maksamisesta.