Jos laina on myöhässä ja siitä on tullut muistutus, niin voiko sen lainan vielä uusia netissä, ja pitääkö se palauttaa heti vai viimeistään uutena päivämääränä?

Kysytty

Jos laina on myöhässä ja siitä on tullut muistutus, niin voiko sen lainan vielä uusia netissä, ja pitääkö se palauttaa heti vai viimeistään uutena päivämääränä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos myöhässä olevasta lainasta ei ole ehtinyt lähteä toista myöhästymismuistutusta, voi lainan vielä uusia HelMetin kautta.

Varattua aineistoa ei voi uusia.

Uusimiskerrat on rajattu viiteen, eli jos asiakas haluaa uusia lainansa vielä viidennen uusimiskerran jälkeen on hänen tuotava aineisto kirjastoon, missä se voidaan palauttaa ja lainata asiakkaalle uudestaan.

Aineiston uusiminen ei onnistu, jos asiakkaalla on maksamattomia maksuja kolme euroa tai enemmän.

Myöhässä olevan aineiston kohdalla näkyy HelMetin omissa tiedoissa paljonko kyseisestä aineistosta menee maksuja, jos sen sillä hetkellä uusii tai palauttaa. Vaikka maksujen yhteissumma tällöin näyttäisi kolme euroa tai enemmän, niin uusiminen onnistuu, koska maksut eivät vielä silloin ole asiakkaan maksamattomissa maksuissa. Maksamattomiin maksuihin summa siirtyy vasta silloin, kun lainat joko uusitaan tai palautetaan.

Jos lainan uusiminen onnistuu, niin lainan voi palauttaa uutena eräpäivänä.