Katsoin www.helmet.fi :stä, että minulla on yhdestä lainaamastani kirjasta sakkoa 1,30 €. Painoin kuitenkin "Uusi kaikki" nappia, jolloin kaikki lainaamani…

Kysytty

Katsoin www.helmet.fi :stä, että minulla on yhdestä lainaamastani kirjasta sakkoa 1,30 €. Painoin kuitenkin "Uusi kaikki" nappia, jolloin kaikki lainaamani kirjat uusittiin mukaan lukien tuo sakkokirja. En näe enää sakkoa, joten keräytyykö sakko yhä vai ei?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun myöhässä oleva laina uusitaan niin myöhästymismaksu kertyy asiakasrekisteriin lainaajan kirjastokortille. Kyseinen myöhästymismaksu ei enää kasva.

Jos myöhässä olevan lainan uusii HelMet-aineistohaun kautta, niin myöhästymismaksut näkyvät omissa tiedoissa lainassa olevien niteiden ja varausten alapuolella esim. €1,30 maksamattomia maksuja.

(Ennen lainojen uusimista maksujen määrä näkyi lainassa olevien niteiden kohdalla näyttäen mitä joutuu maksamaan jos uusisi / palauttaisi lainan sillä hetkellä.)

Mikäli kirjastokortilla ei ole maksamattomia maksuja, ei HelMet-aineistohaun omissa tiedoissa näy "€0,00 maksamattomia maksuja" -kohtaa.