Voisinko saada tietoa nimistä Fanny, Frida, Casimir, Rakel?

Kysytty

Voisinko saada tietoa nimistä Fanny, Frida, Casimir, Rakel?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Fanny on englantilainen muunnos nimestä Fransiska, joka puolestaan on Frans-nimen (Franciscus) sisarnimi tai muunnos nimestä Stefania. Suomessa Fanny kuuluu topeliaaninisiin nimiin, jotka tulivat muotiin 1800-luvun puolivälissä. Fanny-nimi tuli uudelleen muotiin 2000-luvun vaihteessa. Suomenkielisiä kansan vanhastaan käyttämiä muotoja ovat Fanni, Vanni, Fanny, Vannu, Fannu, Fanne ja Vanssi. Fannyn nimipäivä on 2.3.

Frida on pohjoismainen nimi, joka tarkoittaa kaunis, ihana, ystävä, rakastettu. Se on almanakassa sijoitetu 29.12 Rauha-nimen rinnalle siksi, että saksassa Friede merkitsee rauhaa. Suomalaisia kansanomaisia muotoja ovat Riita, Riitta ja Riitu.

Casimir, vrt. Kasimir on muinaisslaavilainen nimi, joka tarkoittaa rauhantekijä, rauhan julistaja. Nimipäivä on suomen ruotsalaisessa kalenterissa 1.7.

Rakel on heprealainen nimi, merkitykseltään lammas. Suomenkielinen muoto Raakel. Vanhassa testamentissa Raakel oli Laabanin tytär ja patriarkka Jaakobin lempivaimo, jonka vuoksi Jaakob palveli kaksi kertaa seitsemän vuotta appeaan. Nimi esiintyy englanissa ja saksassa muodossa Rachel. Raakelin nimipäivä on 17.12. Kansan käyttämiä arkikielisiä muunnoksia ovat Raakeli, Raakkeli, Raakkel, Raakheli, Raakku, Raksu, Raake ja Raku sekä Aaki ja Aake. Nimeä on käytetty eniten Pohjanmaalla ja Etelä-Karjalassa.

Lisää tietoa voit saada seuraavista kirjoista: Suuri etunimikirja / Pentti Lempiäinen ja Etunimet / Kustaa Vilkuna.