Haluaisin tietää mitä nimet Sanny ja Sani tarkoittaa

Kysytty

Haluaisin tietää mitä nimet Sanny ja Sani tarkoittaa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sani on 1960-luvulla käyttöön tullut ja tytönnimeksi vakiintunut nimi, jonka tausta on epäselvä. Suomen kielen harvinainen sana 'sani' merkitsee ajelurekeä, mutta sitä ei pidetä etunimen lähtökohtana.

Sanny on Sannin tavoin kutsumamuoto Sandrasta ja Susannasta, Sandra puolestaan on lyhentymä Aleksandrasta. Susanna-nimi on peräisin Raamatusta ja juontuu heprean kielen liljaa merkitsevästä sanasta. Aleksandra on Aleksanterin sisarnimi, sen alkuperä on kreikan kielessä ja merkitys puolustajatar tai suojelijatar.

Lähde: Pertti Lempiäinen, Suuri etunimikirja (WSOY 1997)