Otsikko
Mistä tulee sana miljöö? Google ei kertonut

Kysytty

Mistä tulee sana miljöö? Google ei kertonut

Vastaus

Vastattu

Miljöö on hyvin kansainvälinen sana, jota käytetään monissa eri kielissä.

Suomen kielen etymologinen sanakirja kertoo, että ”miljöö sanan lähtökohtana on lähinnä ranskan milieu ’miljöö’ < muinaisranskan miliu ’keskikohta’, jossa mi- ’keski-’ (< latinan medius ’keskimmäinen, keski-’) + lieu ’kohta, paikka’ (< latinan locus ’kohta, paikka’).

Suomen kielen etymologinen sanakirja

1 ääntä

Kommentit

Suomeen sana on varmaankin lainattu ruotsista. Äänneasukin viittaa siihen.

Kyllä. Suomeen on lainattu runsaasti sanoja ruotsista - ja ruotsiin ranskasta, etenkin kustavilaisella ajalla. Ruotsin akatemian sanakirja vahvistaa miljö-sanan ranskalaisen etymologian.

Hätkähdin joskus vuosia sitten kun näin IT-alan tekstiä ruotsiksi käännettynä, ja sana "ympäristö", joka englanniksi on "environment", olikin ruotsiksi "miljö". Ennen sanakirjan tarkistusta olin varma että kääntäjä on valinnut väärän sanan.