Onko joku joskus sanonut, että olisi ollut häpeä, jos niin hieno henkilö kuin Mahatma Gandhi olisi kuollut luonnollisesti? Minulle muistaakseni sanottiin…

Kysytty

Onko joku joskus sanonut, että olisi ollut häpeä, jos niin hieno henkilö kuin Mahatma Gandhi olisi kuollut luonnollisesti? Minulle muistaakseni sanottiin kerran, että joku (ehkä toinen tunnettu henkilö) olisi näin sanonut.

Vastaus

Vastattu

Löytämieni Gandhin kuolemaa koskevien sitaattien joukosta lähimmäs tämän suuntaista ajatusta on tainnut osua Gandhi itse. Kirjassaan Brahmacharya Gandhi and his woman associates Girja Kumar mainitsee Gandhin suorastaan toivoneen kuolemaa salamurhaajan uhrina. Kumarin mukaan Gandhi sanoi useasti, että hän olisi "väärä Mahatma", jos hän kuolisi luonnollisen kuoleman. ("Gandhi is also on record for his wish to die at the hands of an assassin. He had said several times, he would be a 'false Mahatma' if he were to die a natural death." Kumar, s. 357)