5-vuotias lapseni on alkanut kysellä kuolemasta. Aihe pelottaa häntä ja hän kyselee minulta jatkuvasti, mitä ihmiselle tapahtuu kuoleman jälkeen, miltä…

Kysytty

5-vuotias lapseni on alkanut kysellä kuolemasta. Aihe pelottaa häntä ja hän kyselee minulta jatkuvasti, mitä ihmiselle tapahtuu kuoleman jälkeen, miltä kuoleminen tuntuu, miksi ihminen kuolee ja tapaako kuollut enää koskaan rakkaimpiaan... Vaikeita kysymyksiä! Siksi kysynkin teiltä, mahtaisiko aiheesta löytyä lapsille suunnattua kirjallisuutta, jota voisimme lukea yhdessä. Kaikki vinkit ovat tervetulleita, myös kristilliset kirjat käyvät.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuolemasta on olemassa paljon erilaisia kuvakirjoja.
Tässä Tampereen kaupunginkirjaston lastenosaston keräämiä kuolemaa käsitteleviä kuvakirjoja ja tietokirjoja
http://www.tampere.fi/kirjasto/lapset/kuolema.htm
Kaikki kirjat ovat saatavissa myös Jyväskylän kaupungikirjaston lastenosastolta, lähikirjastoista tai kirjastoautosta. Lisää kuolema-aiheisia kirjoja voi etsiä Tampereen kaupungikirjaston satuhakemistosta Satumetsosta http://kirjasto.tampere.fi:8000/pallas?formid=s_form2&sesid=1137836671
tai Joensuun kaupunginkirjaston kuvakirjatietokannasta Kirjavaisesta http://kirjavainen.jns.fi/asiasanat.html

Kuvakirjoja
Chisterton Clark, Emma
Koirien taivas. Mä 2003

Durant, Alan
Aina ja ikuisesti. Mä 2004 (ystävä)

Egger, Bettina
Marianne muistelee mummia. Mä 1987

Gray, Nigel
Pikkunallen isoisä. Mä 2000

Impey, Rose
Höyhentyynyt. Mä 1997

Jalonen, Riitta
Tyttö ja naakkapuu. T 2004 (isä)

Janosch
Vanha mies ja karhu. WS 1990

Korolainen, Tuula
Kissaenkeli muuttaa taivaaseen. T 1999

Liikkanen, Annu
Hei Vaan, mummi! LK 1998

Lindgren, Astrid
Soittaako lehmus, laulaako satakieli? WS 1984

Monsabert, Anne-Sophie de
Tuhat ja yksi kuollutta lehteä. Mä 1999

Mähönen, Leea
Nalle Pilvennukka kaipaa ystävää: kertomus lapselle, joka on kokenut menetyksen. KP 1995

Pitkänen, Matti A.
Veeran kukkaseppele. O 1984

Simon, Tom
Äitikarhu, kerro minulle. Mä 2001

Surojegin, Pirkko-Liisa
Maahisen viimeinen matka. O 1995

Thun, Margareta
Enkelimuksu. T 1990 (veli)

Wahl, Mats
Vaarin Laika. Mä 1989 (koira)

Varley, Susan
Mäyrän jäähyväislahjat. LK 1996

Velthuijs, Max
Sammakko ja linnunlaulu. Mä 1996

Tietokirjoja
Alex, Marlee
Hei sitten, ukki. KP 1983 (25.4)

Eerikäinen, Marjo
Suru vieraana kodissammme. Omakustanne 1995 (59.563)
Tyttö muistelee kuollutta pikkuveljeään.

Kaskinen, Anna-Mari
Kerro minulle taivaasta: kun kuolema koskettaa. KP 2003 (25.4)

Kaskinen, Pekka
Vietetäänkö taivaassa synttäreitä? : Pekka-pappi vastaa. KP 2002 (23)

Lapsi ja kriisit. Cultura 1995. (01.58)

Ranssi-Matikainen, Hanna
Jospa ukki nukkuukin? Suomen hautaustoimistojen liitto, 2002 (25.4)