Otsikko
Kuulin joskus 1980-luvulla runon, jossa kirjoittajan isä oli kuollut ja hän halusi pukea isänsä arkkuun mieluummin flanellipaitaan, kuin hautaustoimiston…

Kysytty

Kuulin joskus 1980-luvulla runon, jossa kirjoittajan isä oli kuollut ja hän halusi pukea isänsä arkkuun mieluummin flanellipaitaan, kuin hautaustoimiston valkoiseen vakiopaitaan. Runo toi jo silloin mieleeni isäni, oman tiensä kulkijan, ja nyt n. 40 vuotta myöhemmin se tuli taas mieleeni, kun isäni kuoli. Löytyisiköhän runoa tätä kautta?

Vastaus

Vastattu

Liisa Laukkarisen kirjassa "Kuoleman huolenpito" (Gummerus, 1980, s. 67) on lyhyt runo, joka vastaa kuvaustasi. Runo alkaa: "Mitä hän ruusuilla". Silkkipaidan sijasta vainajalle puetaan flanellipaita. Kirjassa on muitakin isän kuolemaan liittyviä runoja.