Mistä tulee leffa-sana?

Kysytty

Mistä tulee leffa-sana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Leffa-sana on suomen kielessä lainaa ruotsin slangijohdoksesta "leffa", joka perustuu ilmaukseen "levande bilder" eli elävät kuvat. Sana on suunnilleen yhtä vanha kuin yleisölle esitetyt elokuvatkin. Helsingin puhekielessä se on esiintynyt ensimmäisen kerran 1910-luvulla.

Häkkinen, Kaisa: Nykysuomen etymologinen sanakirja (WSOY,2004)

61 ääntä

Kommentit

Leffan f-kirjain näyttäisi tulevan vanhasta ruots. oikeinkirjoituksesta: Lefvande bilder (vrt. edelleen käytössä oleva lehden nimi Hufvudstadsbladet)

Lehti-ilmoitus: "Hvad hela Göteborg måste se! Lefvande bilder: Ali Baba och de 40 röfvarne"
(nykykielellä: Vad - - Levande - - rövare)
https://goteborgshistoria.com/2022/10/04/hvad-hela-goteborg-maste-se/

Suomeksikin puhuttiin aikoinaan "elävistä kuvista". Sana pääsi termimäisenä yhdyssanana Nykysuomen sanakirjaankin (1951): eläväkuva (suositus: elokuva).

Kyllä ennen vanhaan mentiin levariin, joka mielestäni johtuu tuosta levande bilder termistä.