Otsikko
Mistä on saanut alkunsa sana leffa?

Kysytty

Mistä on saanut alkunsa sana leffa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaisa Häkkisen teoksen Nykysuomen etymologinen sanakirja mukaan elokuvan arkikielinen nimitys leffa on lainaa ruotsin slangijohdoksesta leffa, joka perustuu ilmaukseen levande bilder eli ”elävät kuvat”. Sana on suunnilleen yhtä vanha kuin yleisölle esitetyt elokuvatkin. Helsingin puhekielessä se on esiintynyt 1910-luvulta lähtien.

MOT Kielitoimiston sanakirja 1.0
leffa9 ark. elokuvat; elokuva, filmi. Käydä leffassa. Jännä leffa.
yks. nom. leffa
yks. gen. leffan
yks. part. leffaa
yks. ill. leffaan
mon. nom. leffat
mon. gen. leffojen, (leffain)
mon. part. leffoja
mon. ill. leffoihin

214 ääntä
Asiasanat

Kommentit

1900-luvun alussa 'elävä' kirjoitettiin kai ruotsiksi 'lefvande' ja siitä syntyi puhekielinen sana 'leffa'.

Aivan niin. Helsingissä ilmestyvä sanomalehti "pääkaupungin lehti" käyttää etusivullaan nimen alkuperäistä oikeinkirjoitusta: Hufvudstadsbladet. Nykyruotsissa "pää" kirjoitetaan kuten äännetäänkin: huvud.

Muutos fv - v on osa oikeinkirjoituksen uudistusta (stavningsreform), joka alkoi Ruotsissa vuonna 1906.
http://www.hhogman.se/sprakreformen_1906.htm

https://digi.kansalliskirjasto.fi/search?query=lefvande%20bilder%20&sta…