Mistä tämä vimma sanojen pätkimiseen on tullut? ”hemmetti ku tossa kotimatkalla kävellessä aattelin et googlaan kätevästi ohjeet yhtee hiustenhoitojuttuu, et…

Kysytty

Mistä tämä vimma sanojen pätkimiseen on tullut?

”hemmetti ku tossa kotimatkalla kävellessä aattelin et googlaan kätevästi ohjeet yhtee hiustenhoitojuttuu, et pääsee samantien suihkuu kotona ni eipä onnistu 😀 ärsyttävää? ”

Esimerkki on eräästä fb-ryhmästä.

Vastaus

Vastattu

Keskustelua puhutun ja kirjoitetun kielen suhteesta on käyty runsaasti paitsi kielen kehittämisen myös kielentutkimuksen ja kielenhuollon näkökulmista. Aihe on edelleen ajankohtainen, koska nykyaikaiset viestintävälineet, kuten tekstiviestit ja verkon keskustelupalstat, häivyttävät puheen ja kirjoituksen rajaa.

Puhuttu ja kirjoitettu kieli eroavat monella tavalla siinä, miten niitä käytännössä tuotetaan ja otetaan vastaan. Ne ilmenevät eri tavoin, koska puhe on tarkoitettu kuultavaksi ja kirjoitus nähtäväksi. Toisaalta ne eroavat myös siinä, millaisissa vuorovaikutustilanteissa ne tyypillisesti esiintyvät.

Puheen tuottaminen on usein nopeaa ja suunnitteluaika lyhyt. Kirjoitettuja tekstejä voi sen sijaan monesti suunnitella ja korjailla. Tuottamisprosessi ja valmis lopputulos ovat kirjoitetussa kielessä yleensä selvemmin erotettavissa kuin puhutussa: puhe ja sen tuottaminen ovat erottamattomasti yhtä. Puhetta käytetään usein tilanteissa, joissa osallistujat ovat samaan aikaan samassa paikassa. Kirjoitetussa kielenkäytössä vuorovaikutuksen osallistujat eivät yleensä ole yhteisessä tilassa. Kirjoitettua vuorovaikutusta voi useimmiten pitää myös siinä mielessä viivästyneenä, että tekstin kirjoittamisen ja lukemisen välillä voi olla pitkä etäisyys. Aina näin ei ole. Esimerkiksi internetin keskustelupalstoilla tai sosiaalisessa mediassa kirjoitettu vuorovaikutus voi olla melkein yhtä nopeaa ja välitöntä kuin puhetilanteessa.

Verkkojuttelu voi siihen osallistujille muistuttaa aitoa puhetilannetta siinä määrin, että spontaanille puhekielelle ominaisten piirteiden käyttö ajatustensa ilmaisemisessa tuntuu kirjakieltä luontevammalta. Puhekieltä voi myös kirjoittaa. Kysymyksen sitaatti on siitä hyvä esimerkki.

Lähde:
Jenni Viinikka & Eero Voutilainen, Ääniä ilmassa, merkkejä paperilla - puhutun ja kirjoitetun kielen suhteesta. - Kielikello : kielenhuollon tiedotuslehti.                                 2013 : 3, s. 18-21