Muistan joskus lukeneeni kiellellisestä ilmiöstä, jossa i:n sisältävä sana on luettelossa ensin: niinpä muropaketissa luki riks raks ja poks, tehotyttöjen…

Kysytty

Muistan joskus lukeneeni kiellellisestä ilmiöstä, jossa i:n sisältävä sana on luettelossa ensin: niinpä muropaketissa luki riks raks ja poks, tehotyttöjen nimet ovat pipa, papu ja poppana, oravat ovat tiku ja taku, asiat ovat sikinsokin tai jokin on kiikun kaakun tai nipinnapin. Esimerkkejä on helppo keksiä vaikka loputtomiin. Onko tälle ilmiölle olemassa jokin nimitys? Vai onko ilmiö edes todellinen?

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti ilmiölle ei löytynyt nimitystä. Kannattaa kuitenkin vielä olla yhteydessä Kotimaisten kielten keskukseen. Kysymyslomake löytyy sivulta https://www.kotus.fi/kotus/yhteystiedot/yhteydenottolomakkeet/kielineuv…

0 ääntä

Kommentit