Kysymykseni liittyy puhumiseen. Erityisesti nuoret naiset narisevat Ääni tulee kurkusta ja välillä hyppää falsettiin. Radiotoimittajissakin on narisijoita…

Kysytty

Hei.
Kysymykseni liittyy puhumiseen. Erityisesti nuoret naiset narisevat Ääni tulee kurkusta ja välillä hyppää falsettiin.

Radiotoimittajissakin on narisijoita. Niinpä välttelen sellaisia puheohjelmia joiden juontajien tiedän tätä ilmeisesti trendikästä puhetapaa käyttävän. Haastateltavat kin ovat usein mukana tässä narisija - klubissa.

Tv toimittajissa ei tätä ärsyttävää puhetapaa juuri esiinny.

Onko nariseminen tietoista vai tiedostamatonta? Mihin sillä pyritään? Vai onko se vain huono tapa.

Koulutetaanko puhetoimittajia jotenkin?

Vastaus

Vastattu

Et ole ainoa, joka on kiinnittänyt huomiota lisääntyneeseen nousevaan intonaatioon ja narisevaan puhetapaan. Yle kirjoitti aiheesta jutun jo lähes kymmenen vuotta sitten, vuonna 2013. Silloin tutukija Johanna Vaattovaara arveli, että puhetapa saattaa olla keino ilmentää naisellisuutta. Samalla vähän lapsekkaalla puhetavalla voidaan viestiä myös tuttavuutta ja läheisyyttä. https://yle.fi/uutiset/3-6434290

Vuonna 2020 tehtiin tutkimus, jossa havaittiin suomalaisten naisopiskelijoiden puhekorkeuden nousseen selvästi 1990-luvulta 2020-luvulle tultaessa. Korkeammalta puhuminen saattaa aiheuttaa ongelmia puheen tuottamiseen, mikä kuuluu esimerkiksi puheen narinana. Tarkkaa syytä nyt havaittuun puhekorkeuden nousuun ei ole vielä tutkittu, mutta taustalla vaikuttavat naisten sosiaaliset roolit. Yksi syy saattaa olla englannin kielen vaikutus. Suomea puhutaan matalammalta kuin monia muita kieliä. Englannin kielestä on tarttunut monille myös tapa nostaa äänenkorkeutta lauseen loppua kohti. https://yle.fi/uutiset/3-11531256

Suhtautumista erilaisiin puheen tapoihin on käsitelty monipuolisesti Irina Piipon, Johanna Vaattovaaran ja Eero Voutilaisen kirjassa Kielen taju : Vuorovaikutus, asenteet ja ideologiat (Art house 2016). Siinä todetaan, että mediassa kielenkäyttö on muuttunut varsin nopeasti. Esimerkiksi Yleisradio on lopettanut jo vuosikymmenet sitten kielen ohjailun. Tutkimukset osoittavat, että kuulijat kuitenkin odottavat edelleen toimittajien käyttävän tavallista huolitellumpaa kieltä.

Radiotoimittajille ja -juontajille ei ole tiettyjä pätevyysvaatimuksia. Media-alan opintoja voi suorittaa esimerkiksi useissa kansanopistoissa. Ammattikorkeakouluissa voi opiskella medianomiksi ja yliopistoissa journalistiikkaa.