Jotkut urheilutoimittajat eivät enää käytä sanaa NAISTEN jalkapallo tai NAISTEN hiihto ja samaan aikaan pelkkää "jalkapallo" tai "hiihto" sanaa kun kyseessä on…

Kysytty

Jotkut urheilutoimittajat eivät enää käytä sanaa NAISTEN jalkapallo tai NAISTEN hiihto ja samaan aikaan pelkkää "jalkapallo" tai "hiihto" sanaa kun kyseessä on miesurheilijat. Saavatko toimittajat päättää itse tästä vai onko tähän sääntöjä?

Vastaus

Vastattu

Menossa on laaja trendi karsia sukupuolittuneita ilmaisuja kielestä esim."Suomen kielessä työmarkkinat näyttäytyvät miesten hommina. Tuttu ilmiö konkretisoitui Duunitorin sisältöpäällikölle Laura Gladille keväällä, kun oman työpaikan sivustolla silmään osui työpaikkailmoitus, jossa haettiin mittamiestä.– Mietin, miten vielä vuonna 2019 voidaan hakea töihin mittamiestä. Googlettelin, ja sanalle on olemassa selkeä sukupuolineutraali nimeke eli mittaaja. Tästä lähti laajempi keskustelu, voitaisiinko meillä tehdä asialle jotain, Glad kertoo. Lopputuloksena Duunitorin hakukoneelta voi torstaista alkaen etsiä töitä perinteisten ammattinimikkeiden lisäksi myös sukupuolineutraaleilla vaihtoehdoilla. Esimerkiksi varastomiehen työpaikat löytyvät myös varastonhoitajalla tai turvamiehen henkilösuojaajalla." Yle 24.10.2019

Kotimaisten kielten keskus Kotus linjaa keskustelua seuraavasti. Hyvää virkakieltä 2020

Tietenkin suuntaus vaikuttaa myös urheilukieleen: "Palloliitto vaihtaa jalkapallon Naisten liigan nimen Kansalliseksi liigaksi edistääkseen tasa-arvoa. Nimen vaihdos ja identiteetin uudistus on osa liigan vuosien 2020–2023 uutta strategiaa, jossa korostuvat vahvasti ihmisten samanarvoisuus, sekä uskallus ja rohkeus menestyä. Uudella nimellä Palloliitto haluaa ravistella urheilussa vallitsevia asenteita sekä toimia suunnannäyttäjänä." Turun sanomat 27.2.2020

Varmasti urheilutoimitus linjaa työntekijöidensä kielenkäyttöä ja  STT on laatinut journalistin tyylikirjan. Varmasti kielenkäyttö ennen pitkää yhtenäistyy urheiluselostuksissakin.