Otsikko
Olin katsomassa Helene-elokuvaa. Mieleeni tuli kysymys, että puhuivatko ihmiset tuolloin aina kirjakieltä Eikö silloin ollut olemassa puhekieltä? Olivatko esim…

Kysytty

Hei, olin katsomassa Helene-elokuvaa. Mieleeni tuli kysymys, että puhuivatko ihmiset tuolloin aina kirjakieltä Eikö silloin ollut olemassa puhekieltä? Olivatko esim. kaikki pilkut sekä minä- ja sinä-sanat paikoillaan myös kiihkeässä rakkauskohtauksessa? Sitä Helene-elokuvassaa tosin ei päässyt toteamaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannattaa olla yhteydessä Kotimaisten kielten keskukseen. Kielineuvonnan kysymyslomake löytyy sivulta https://www.kotus.fi/kotus/yhteystiedot/yhteydenottolomakkeet/kielineuvonnan_kysymyslomake

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tuolloin ihmiset puhuivat myös yleiskieltä ja nykyistä enemmän murteita. Sivistyneistö tosin puhui kirjakieltä, koska silloin ajateltiin, että se on "oikeaa" suomea. Ei kirjakieli ole kenenkään äidinkieli, vaan se on muokattu erityisesti länsimurteiden pohjalta.