Otsikko
Mikä on "tieto" -sanan etymologia?

Kysytty

Mikä on "tieto" -sanan etymologia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisimmin hyväksytyn selityksen mukaan itämerensuomalaisten kielten tietää-verbi on johdos vanhemmasta tie-sanasta. Tämän mukaan tietää olisi alkuaan merkinnyt 'tuntea t. osata tie', mahdollisesti myös 'seurata jälkien muodostamaa uraa', josta helposti on voinut kehittyä myös yleisempi menettelytavan tuntemisen tai selon hankkimisen merkitys. On kuitenkin esitetty myös mahdollisuus, että tietää olisi lainaa samasta germaanisesta juuresta kuin sietää verbikin. Suomen kielessä tietää on esiintynyt Agricolasta ja kaikista samanaikaisista käsikirjoituksista lähtien. Myös tietää-verbin johdos tieto on esiintynyt kirjakielessä alusta alkaen. Johdos näyttää olevan kantasuomalainen siitä päätellen, että vastaavia johdoksia on myös lähdisukukielissä, esim. karjalan tieto, vatjan tääto ja viron tead. Sanaa on 1800-luvun alkupuoliskolle asti käytetty myös merkityksessä 'tiede', esim. yhdyssanassa Tieto-Akademia. Sanan vanhoja merkityksiä ovat myös osaaminen, taito'.

Etymologioista saa tietoa esim. seuraavista etymologisista sanakirjoista:

Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja. -
3 : R-Ö / [Ulla-Maija Kulonen, päätoimittaja ... et al.]
Julkaistu: Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura : Kotimaisten kielten tutkimuskeskus
, 2000

Häkkinen, Kaisa
Nykysuomen etymologinen sanakirja / Kaisa Häkkinen. - Helsinki : WSOY, 2004. - 1633 s. : kartt.