Mitkä ovat Karjalassa sijaitsevian alueiden nimien "Viena" ja "Aunus" (karjalan kielellä Anus) etymologia?

Kysytty

Mitkä ovat Karjalassa sijaitsevian alueiden nimien "Viena" ja "Aunus" (karjalan kielellä Anus) etymologia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Vienankarjalainen" tarkoittaa Vienan Karjalan suomensukuista asukasta. (vienankarjalainen - Kielitoimiston sanakirja) Pelkkää sanaa "viena" ei Kielitoimiston sanakirjasta löytynyt, mutta Suomen kielen etymologisessa sanakirjassa "Vienan" oletetaan liittyvän sanaan "vieno", joka taas merkitsee "hiljaista" ja "hidasta". Viena on toinen nimitys Arkangelin kaupungille sekä Vienanjoelle, jonka läheisyydessä Arkangel sijaitsee. Sanakirjan mukaan vieno kuvaisi tässä yhteydessä Vienajoen hidasta virtaamista. (Lähde: Suomen kielen etymologinen sanakirja 6)

Kielitoimiston sanakirjan mukaan "aunus" on synonyymi "livvinkarjalalle" (aunus - Kielitoimiston sanakirja). "Aunuksen" tarkempaa etymologiaa voi tutkia teoksesta Suomen kielen etymologinen sanakirja 1. Valitettavasti kyseinen teos oli meiltä tällä hetkellä lainassa, joten en päässyt tutustumaan siihen.

Kysymyksiä sanojen merkityksistä ja taustoista voi myös tiedustella Kotimaisten kielten keskuksen kielineuvonnasta: Kieli- ja nimineuvonta - Kotimaisten kielten keskus (kotus.fi)

Lisätietoja voit etsiä esimerkiksi myös näistä teoksista:

- Martti Penttonen: Karjal-suomi-karjal sanakniigu

Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja. 1, A-K

Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja. 3, R-Ö

Tässä lisäksi linkki karjalan kielen verkkosanakirjaan: Karjalan kielen sanakirja - Etusivu (kotus.fi)