Mistä tulee sana "hallita", mm. sanan hallitus-kantamuoto?

Kysytty

Mistä tulee sana "hallita", mm. sanan hallitus-kantamuoto?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaisa Häkkisen Nykysuomen etymologisessa sanakirjassa (2013) kerrotaan, että sanan hallita sanavartalo on vanha germaaninen laina. Tätä vanhaa kantamuotoa edustaa nykyisissä germaanisissa kielissä esimerkiksi saksan halten ja ruotsin hålla. Kirjassa mainitaan, että suomen kirjakielessä hallita on esiintynyt Agricolasta ja samanaikaisista käsikirjoituksista alkaen.

Veijo Meren teoksessa Sanojen synty (1991) hallita-sanan taustalla oleva, vanha germaaninen laina on rekonstruoitu muotoon halthan-. Indoeurooppalainen sanavartalo oli Meren mukaan qel-, panna nopeaan liikkeeseen. Alkumerkitykseltään tämä tarkoitti karjan ajamista. Erkki Itkosen toimittamassa teoksessa Suomen sanojen alkuperä: etymologinen sanakirja (1992) mainitaan vanhasta germaanisesta lainasta puhuttaessa gootinkielinen sana haldan, joka tarkoittaa kaitsemista tai paimentamista.

Edellä mainitut teokset ja muita etymologisia sanakirjoja löytyy mm. monien Vaski-kirjastojen kokoelmista.

Lähteet:

Häkkinen, Kaisa: Nykysuomen etymologinen sanakirja. Helsinki: Sanoma Pro, 2013. ISBN 978-952-63-1686-4.

Meri, Veijo: Sanojen synty. Jyväskylä: Gummerus, 1991. ISBN 951-20-3777-7.

Suomalaisen kirjallisuuden seura ja Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, toim. Erkki Itkonen: Suomen sanojen alkuperä: Etymologinen sanakirja. 1, A–K. Jyväskylä: Gummerus, 1992. ISBN 951-717-692-9.