Mitä tarkoittavat sanat vieska (esim.Yli-vieska), padas (esim. Padasjoki) ja pudas (Pudasjärvi). Mistä tämäntyyppistä tietoa löytyy?

Kysytty

Mitä tarkoittavat sanat vieska (esim.Yli-vieska), padas (esim. Padasjoki) ja pudas (Pudasjärvi). Mistä tämäntyyppistä tietoa löytyy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoa sanojen merkityksistä ja taustoista löydät esim. Suomen kielen etymologisesta sanakirjasta. Siinä todetaan esim. sanasta pudas: joen kapeampi haara, joka (saaren taitse) yhtyy takaisin pääjokeen tai matalan veden aikana muodostaa makkaranmuotoin pikkujärven.
Vieska tarkoittaa poron talvella kaivamaa jäkäläkuoppaa.
Padasjoen padas voi juontua murresanasta pade, jolloin se tarkoittaisi venevalkaman kivistä pengertä tai sitten polkua (tietä). Se voi olla kuitenkin myös pato sanan johdannainen.

22 ääntä

Kommentit

on se hianoa... sivistyin:D

Vieska on joen matala ja hitaasti virtaava paikka. Joen ylityspaikka.

Peräpohjolan murteissa, Ruotsin puolellakin meänkielessä, p-alkuinen:
pieska = ’(soiden välinen) kapea kannas, vaarojen välinen kangasmaa; ajoittain kuivuva joen sivuväylä, matalikko joessa, kahlaamo’; sidoflöde, biflöde som ofta är torr under lågvatten i vattendrag