Mikä on kadunnimessä esiintyvä " purra". Ei siis tarkoita verbiä purra. Metsä-purrankatu Purrankatu

Kysytty

Mikä on kadunnimessä esiintyvä " purra". Ei siis tarkoita verbiä purra.
Metsä-purrankatu
Purrankatu

Vastaus

Vastattu

K. V. Kaukovallan mukaan "purra" on vanha veneen nimitys. Purra on myös talonnimi Suur-Pirkkalassa nykyisen Nokian alueella. Talonnimestä tuli suvun nimi 1500-luvun lopulla. Vuonna 1602 Purra oli kahtena talona, joita isännöivät Esko ja Yrjö Purra.

"Niin järvirikkaalla seudulla kuin Suur-Pirkkalassa liikuttiin tietenkin kesäisin veneellä paikasta toiseen. Purra, vanha veneen nimitys, on säilynyt Kankaantaan kylän talon nimenä nykyaikoihin." (K. V. Kaukovalta, Pirkkalan heimo- ja keskiaika)

"Purra on [Kankaantaan] kylän vanhimpia taloja, ehkä vanhin. Nähtävästi pirkkalaisliikkeen ajoilla on Purran nimi kulkeutunut täältä pohjoiseen. Vilppulassakin on Purra. Purra-nimisiä tiloja ja sukuja on Oulun tienoilla. Lähellä Tornion kaupunkia on Purrankorpi-niminen maa. Ruotsin puolella on rajalla Purran vartiopaikka sekä myös Purra-nimisiä sukuja." (K. Jaakkola, Pirkkalan historiaa)

Lähde: K. V. Kaukovalta, K. Jaakkola, Aug. Sorila, Pirkkalan historia