Mistä mahtaa olla peräisin paikan nimi Kulennoinen? Onko kulento ehkä polku tai sen tapainen, ja kulennoinen siitä johdettu/johtunut käytössä? Entäpä purho?…

Kysytty

Mistä mahtaa olla peräisin paikan nimi Kulennoinen? Onko kulento ehkä polku tai sen tapainen, ja kulennoinen siitä johdettu/johtunut käytössä?
Entäpä purho? Täällä on maatila, jonka nimi on Purhonmäki. Kysyin isäntäväeltä nimen alkuperää, eivät tienneet. On kuulemma ainakin 1600-luvulta ollut saman nimisenä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Suomalainen paikannimikirja” (Karttakeskus ja Kotimaisten kielten tutkimuskeskus , 2007) kertoo, että Punkaharjulla sijaitsevan Kulennoinen-nimisen kylän nimi saattaa tulla sanasta ”kulkea” ja sen itämurteissa käytetystä tavutusmuodosta ”kulen” (= kirjakielen ”kuljen”). Ensimmäiset kirjalliset maininnat ovat 1560-luvulta. Seudulta löytyy myös Kulennoisjärvi, Kulennoisharju ja Kulennoislahti, mutta sitä ei tiedetä, mikä noista on saatu nimensä ensin. Luultavasti siis kuitenkin kulkemisesta tuossa on ollut kyse.

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teos ”Sukunimet” (Otava, 2000) kertoo, että sekä sukunimenä että talonnimenä tunnettu ”Purho” lieneen peräisin sanasta ”purha”, jonka merkitys on ’kosken kuohupaikka, putous’. Sanalle löytyy vastineita useista sukukielistä, ja sitä pidetään deskriptiivisenä sanana, johon kytkeytyvät myös ”pursua”, ”purhistella” (’pöyhkeillä’) ja ”purhakka” (’helposti kiivastuva, ylpeä’). Kaksi jälkimmäistä ovat voineet olla tilan omistajan lisänimiä ja tulla sitä kautta tilan nimeksi. Ensimmäiset kirjalliset maininnat Purhala-nimisestä kylästä Marttilassa ovat peräisin jo 1540-luvulta, joten tämänkin kohdalla on kyse sen verran vanhasta sanasta, ettei alkuperää voi mitenkään täydellisen varmasti sanoa.