Voisiko jumala -sana olla yhteydessä Ahvenanmaalla sijaitsevaan Jomalaan, jossa myös Suomen vanhin kirkko sijaitsee? Jomalan sana olisi siis muuttunut jumalan…

Kysytty

Voisiko jumala -sana olla yhteydessä Ahvenanmaalla sijaitsevaan Jomalaan, jossa myös Suomen vanhin kirkko sijaitsee? Jomalan sana olisi siis muuttunut jumalan sanaksi…

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimistötutkimuksessa on esitetty, että sanoilla on yhteys. Tosin niin päin, että nimi Jomala on johdettu sanasta jumala. Sana jumala on voinut tarkoittaa jonkinlaista (jumalan)kuvaa, jolla on merkitty suojaisaa satamapaikkaa. Jomala-nimi voi siis juontua suomenkielisestä lahdennimestä Jumalanlaksi. On myös esitetty, että Jomala on tietoisesti luotu nimi, joka otettiin käyttöön pitäjän perustamisen yhteydessä, mahdollisesti 1200-luvulla.

Jumala-sanalla on vastineita kaikissa itämerensuomalaisissa kielissä.

Kielitieteilijöiden parissa on näkemyseroja sanan alkuperästä. Sen on arveltu olevan lainasana jostain ei-suomensukuisesta kielestä. Tosin monet kielitieteilijät ovat suhtautuneet tähän olettamukseen epäillen tai torjuvasti.

Lähteet:

Kaisa Häkkinen, Nykysuomen etymologinen sanakirja, Sanoma Pro Oy, 2013.

Suomalainen paikannimikirja, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2017.

1 ääntä

Kommentit

Islannin saagoissa kerrotaan kuinka viikingit kilpailivat bjarmialaisten kanssa, ja eräässä saagassa ryöstivät näiden Jomala-patsaaseen kätketyt arvoesineet. Kaikkiaan 20 saagaa mainitsee bjarmialaiset, ja yksi saaga kertoo, kuinka bjarmialaiset lopulta pakenivat Norjaan kun karjalaiset valtasivat Bjarmian viikinkiajan lopulla. Jo paljon aiemmin, 900-luvulla, viikinki Ottar Haalagolantilainen kertoi englannin kuninkaalle purjehtineensa rannikkoa myöten Valkoiselle merelle asti, ja tavanneensa bjarmialaisia nykyisen Suomen itäpuolella. Hän oli onnistunut keskustelemaan bjarmialaisten kanssa, koska Ottar asui Norjan rannikolla niin pohjoisessa, että hän oli saamelaisten naapuri ja bjarmialaiset puhuivat kieltä, joka oli läheistä sukua saamen kielelle.

Tarkennan vielä, että kun sanoin "paljon aikaisemmin", ajattelin sitä että saagat on kirjoitettu keskiajalla ja Ottarin tarina on merkitty muistiin jo ennen saagoja.