Minua kiinnostaisi, mitä nimi Ilkka on alun perin tarkoittanut. En löydä nimelle mitään varsinaista merkitystä, vaan kaikissa löytämissäni lähteissä mainitaan…

Kysytty

Minua kiinnostaisi, mitä nimi Ilkka on alun perin tarkoittanut. En löydä nimelle mitään varsinaista merkitystä, vaan kaikissa löytämissäni lähteissä mainitaan vain sen ensimmäisen tunnetun kantajan tarina. Näin myös Kirjastot.fi:n aiemmassa vastauksessa: http://www.kirjastot.fi/fi-FI/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=ebe6821e-bcb…

Mutta voisi kuvitella, että nimi olisi tarkoittanut jotakin silloin, kun se on keksitty?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilkka on suomalainen versio heprealaisperäisestä nimestä Iisak, jonka merkitys on "hän nauraa". Lähde: Saarikalle ja Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön

13 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ei ole Iisakista Ilkka. Iikka kylläkin.

Kysyin Ilkan etymologiaa Helsingin yliopiston suomenkielen tutkijoilta, ja he epäilivät, että se tulisi venäjän Iljan kautta raamatun Eliaksesta.

Tämä sopisi hyvin siihen, että Ilkka/Ilkkainen mainitaan 1500-luvulla Karjalassa ja alueilla, jotka ovat olleet yhteydessä Karjalaan.