Mistä nimi Elina on peräisin, mikä on sen alkuperä ja etymologia? Mikä on Elina-nimen yleisyys nykyään?

Kysytty

Mistä nimi Elina on peräisin, mikä on sen alkuperä ja etymologia? Mikä on Elina-nimen yleisyys nykyään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Selailin läpi kirjaston hyllyssä olevat nimikirjat, joissa kaikissa viitattiin Helenaan.

Helenan -nimen lähtökohtanan pidetään kreikan sanaa helios, aurinko. Kreikkalaisten auringojumalan nimikin oli Helios. Helena siis merkitsee aurinkoista, loistavaa! Kreikan mytologiassa Helene oli ylijumalan Zeuksen ja tämän myöhemmin joutseneksi muuttaman prinsessa Ledan kauneudestaan kuuluisa tytär. Helenestä tuli Spartan kuninkaan Menelaoksen puoliso. Lähdettyään Troijan prinssi Pariksen mukana Troijaan hän aiheutti kuuluisan Troijan sodan.
Eurooppalaisiin kalentereihin Helenan on tuonut kymmenen Helena-nimistä pyhimystä ja autuaaksi julistettua. Heistä kuuluisin on keisari Konstantinuksen äiti Helena (k. 330, muistopäivä 18.8.). Pohjoismaissa merkittävin on ruotsalainen Länsi-Götanmaan suojelupyhimys Elin Skövdeläinen. Helenasta on eri kielissa lukuisia muunnoksia esim. Elina, Elin, Ella, Elna, Ellen, Ilona, Ileana, Jelena, Helinä.

Elina-nimi tunnettiin Suomessa jo keskiajalla, minkä osoittaa mm. balladi "Elinan surma".

46 ääntä

Kommentit

Vielä Elina nimen alkuperästä.
Siitä on olemassa toinenkin alkuperä käsitys. Nimi viittaa Hebrean ja Aramean kielen sanaan EL - Eli joka oli yksi Jumalan nimistä. Viittaus tähän liittyy Jeesuksen kärsimykseen ristillä, jossa yksi hänen viimeisistä lauseistaan oli aramean kielinen lause: Eeli, Eeli lama sabaktani > Jumalani, Jumalani miksi minut hylkäsit.
Se on juuri sana myös Eeli, Elia, Elisa, Elisa->beth nimille. Heprean sana Eli merkitsee suomeksi "korkeus" ja sisältää myös ajatuksen "Jumala on yläpuolellamme". Heprean Elisa merkitsee: Jumala on pelastukseni.