Otsikko
Millainen tausta on nimellä Jemina? Mistä se on peräisin? Onko se muunnos jostakin?

Kysytty

Millainen tausta on nimellä Jemina? Mistä se on peräisin? Onko se muunnos jostakin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Riihonen, Eeva
Mikä lapselle nimeksi
Helsinki : Tammi, 1992

kertoo Jemina nimestä näin: Heprean Jemima tarkoittaa kyyhkystä, rauhan veratuskuvaa tai valoisaa kuin päivä, Jemina on myös kirjapainotermi.

Lempiäinen, Pentti
Suuri etunimikirja
Porvoo : WSOY, 1999

kertoo puolestaan seuraavaa: Jemina, Jemiina, muuntumia -> Jemimasta. Englannissa nimi yleistyi 1600-luvulla, kun kuningas Kaarle II:n 1650 syntynyt tytär sai nimen Charlotte Jemina Henrietta. Seuraava nimen nousukausi osui 1800-luvulle, kun Walter Scottin romaanin Tätini Margaretin peili (1828) yksi päähenkilöistä oli nimeltään Jemina. Suomessa nimi yleistyi 1990-luvulla ja otettiin almanakkaan. Päiväksi tuli 2.2.