Mikä on nimien Nelma ja Maisa alkuperä, merkitys ja nimipäivä?

Kysytty

Mikä on nimien Nelma ja Maisa alkuperä, merkitys ja nimipäivä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maisa on kutsumanimi useista eri nimistä kuten Mailiksesta ja Mariasta. Muoto on syntynyt samalla tavalla kuin Katarinasta Kaisa. Nimen toinen versio on Maissi. Skotlannissa Maisie on Margaretin kutsumamuoto. Suomen ortodoksinen kalenteri yhdistää Maisan samankaltaisen lopun vuoksi nimeen Animais.
Mailis. Nimi on ilmeisesti sama kuin ruotsin Majlis, siis yhdysnimi Maijasta ja Liisasta. Näistä on saatu kutsumamuodot Maila ja Maili. Maija-Liisasta ja Marja-Liisasta käytetään lyhentymiä Maisa ja Marsa.
Maria. Heprealais-aramealainen nimi, jonka merkitys on epäselvä. Sen on arveltu merkitsevän mm. toivottua lasta, näkijätärtä ja herratarta. Lisäksi on viitattu heprealaiseen Mirjam-nimeen. Muunnoksineen Maria on kristikunnan tavallisin naisennimi, jollaiseksi sen on nostanut Marian asema Jeesuksen äitinä ja hänen kunnioituksensa katolisessa uskonelämässä.
Suomen almanakassa Maria-nimet on keskitetty heinäkuun 2. päivään ja Marian taivaaseenottamisen juhlaan 15.8. Marian nimenmuunnoksia on näiden päivien kohdalla parikymmentä mutta silti puuttuu vielä muutama melko paljon käytössä oleva. Näihin nimiin kuuluu myös Maisa. Maisan nimipäivän löytyy kuitenkin ortodoksisesta kalenterista ja päivä on 26.3.

Nelma on lyhentymä useista eri nimistä kuten Anelma, Ihanelma, Sanelma ja Unelma. Nelma-nimeä ei ole almanakassa eli sillä ei ole nimipäivää.
Anelma. Muodostettu anoa-verbistä. Raittius- ja naisasianainen Edla Kojonen antoi sen v. 1906 ensi kertaa nimeksi tyttärelleen. Nimipäivä 2.12.
Ihanelma. Kansallisromanttisen kauden nimi. Suomen almanakassa 1929-49, 10.12. Nimen lähtökohtana on sana ihana.
Unelma (suomen ”haave”). Vanhempien tunteita ja odotuksia heijastava nimi. Suomen almanakassa 2.12 vuodesta 1973.

Lähteet: Pentti Lempiäinen: Nimipäivättömien nimipäiväkirja, WSOY 1989
Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja, WSOY 1997
Kustaa Vilkuna: Etunimet, Otava 1976

20 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Olen itse Nelma, ja nimipäivät löytyy toisilla nimillä ja Anelma Unelman nimipäivä on se mitä käytän yleensä :)