Mikä on Kimmo-etunimen alkuperä?

Kysytty

Mikä on Kimmo-etunimen alkuperä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen Suuressa etunimikirjassa kerrotaan, että Kimmo on kansanrunoissa esiintyvä nimi, joka tuli laajemmin tunnetuksi Eino Leinon runosta Kimmon kosto (kokoelmassa Kangastuksia, 1902). Nimeä esitettiin etunimeksi jo vuonna 1865. Almanakassa se on ollut 2.8. vuodesta 1929. Alkuosan perusteella Suomen ortodoksinen kalenteri yhdistää Kimmon Kimin tavoin Eudokimokseen.

11 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ainakin Kim ja Kimi yhdistetään Joakimiiin, jotka kaikki ovat ruotsalaisten suosimia nimiä. Miksi Kimmo ei kuuluisi samaan perheeseen?