Otsikko
Mikä on Ismo nimen alkuperä ja merkitys? Entä nimien Osmo ja Asmo?

Kysytty

Mikä on Ismo nimen alkuperä ja merkitys? Entä nimien Osmo ja Asmo?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ismo-nimi juontaa juurensa heprean Ismael-nimestä, joka tarkoittaa ’Jumala kuulee rukouksen’.
Ismo alkoi yleistyä 1930-luvulla jo aiemmin käytössä olleen ja samantapaisen Osmon vanavedessä.

Osmo on kansallisromanttisen kauden nimiä ja se esiintyy mm. Kalevalassa. Sen merkitys vaihtelee: se saattaa tarkoittaa paitsi ’nuorta miestä’ niin myös joitakin eläimiä kuten villiporoa ja ahmaa.

Asmo saattaa olla peräisin saksalaisesta Asmus-nimestä, joka on lyhentymä Erasmuksesta.
Erasmus tarkoittaa ’rakastettua’, ’kaivattua’. Toinen selitys Asmon alkuperälle on skandinaavinen nimi Asmund. Asmund merkitsee ’jumalien suojaa’.

Nimien alkuperästä ja merkityksestä löytyy tietoja mm. seuraavista kirjoista:
Vilkuna, Kustaa: Etunimet (toim. Pirjo Mikkonen). Otava, v. 2005.
Saarikalle, Anne ja Suomalainen, Johanna: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön.
Gummerus, v. 2007.
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja. WSOY, v. 1999.

10 ääntä

Kommentit

Köh köh